اهمیت بودن با همنشین مناسب
سادگورو درباره اهمیت «سانگا»، یا همنشین مناسب، و درباره پرورش همنشین مناسب صحبت میکند.

برای یک جوینده معنوی که در مسیر حرکت از رفتارهای اجباری به آگاهی است، آیا گذراندن وقت در کنار افرادی که گرفتار رفتارهای اجباری هستند، میتواند تاثیر منفی داشته باشد؟ سادگورو درباره اهمیت «سانگا»، یا همنشین مناسب و درباره پرورش همنشین مناسب صحبت میکند.
سوال: سادگورو، من یک آپارتمان را با چند نفر شریک هستم، و هروقت که برای مدت طولانی از خانه دور باشم، اتاقم را اجاره میدهم. هر نوع آدمی در آنجا مانده است - یکبار دختری که به اعتیاد مواد مخدر مبتلا شده بود و همینطور زوجهای مختلف. میخواهم بدانم که این موضوع تا چه حد میتواند بر من تاثیر بگذارد. نظر شما در این مورد چیست.
سادگورو: تاثیر همنشینان خود را دستکم نگیرید. حتی اگر مشروب نمیخورید یا مواد مخدر مصرف نمیکنید، بودن در کنار افرادی که این کارها را انجام میدهند، شما را در سطحی کاملاً متفاوت تحت تاثیر قرار میدهد. گاتاما بودا، حقیقت نهایی، کسی که حقیقت را منتقل میکند و سانگا یا نوع همنشینان را به یک اندازه مهم توصیف کرده است. او از نظر اجتماعی درست میگوید اما از نظر وجودی اشتباه میکند. درواقع، اولویت اول باید سانگا یا همنشینانتان باشد، سپس بودا یا کسی که حقیقت را منتقل میکند و سپس داما یا حقیقت نهایی.
بیشتر انسانها - دانسته یا نادانسته - توسط همنشینانشان شکل میگیرند. ممکن است متوجه نباشند تا چه اندازه. این تنها خانواده و دوستانتان نيستند که بر روی شما تاثیر دارند، بلکه بهطور کلی مواجههٔ اجتماعی شما نیز بر شما اثر دارد. بهنظر من مواجههای اجتماعی شما تقریباً نود درصد شخصیت شما را شکل داده است. انتخاب همنشین نه به معنی رفتار تبعیضآمیز، بلکه به معنی داشتن قدرت تشخیصِ اینکه میخواهید کجا و با چه کسانی باشید. قطعاً ایدهآل نیست که با افرادی باشید که ماهیتاً چنان رفتار اجباری دارند که میتوانید آنها را معتاد در نظر بگیرید، مهم نیست که به چه چیزی اعتیاد دارند.
حرکت از اجبار به آگاهی
تمام تلاش شما برای گذر از اجبار به آگاهی است. بودن در بین افرادی که بسیار اجباری رفتار میکنند کمککننده نیست. شما هنوز به جایی نرسیدهاید که در بین افرادی باشید که تا آخرین حد ممکن اجباری رفتار میکنند و همزمان در سطح سیستمتان کاملاً هوشیار باقی بمانید و تحت تاثیر قرار نگیرید. ممکن است خودتان معتاد شوید یا نشوید. امیدوارم که نشوید، ولی مسلماً به طرق مختلفی بر شما تاثیر خواهد داشت. اگر تاثیرات خارجی اثری نداشتند، چرا کسی باید زحمت ساختن یک آشرام را به خود بدهد. نگهداری از یک مکان معنوی که شبیه واحهای در اقیانوسی متلاطم است، یک دردسر بزرگ است. نگهداری از آن مانند جزیرهای که از آنچه که در اطرافش اتفاق میافتد، مصون بماند، کار دشواری است.
بهطور متوسط، روزانه حدود هفت هزار نفر از مرکز یوگای ایشا بازدید میکنند. استقبال از آنها، اجازه دادن به آنها برای اینکه بخشی از آن باشند و تبدیل نشدن به آنها، چالشی بزرگ است. ما به افراد قوی نیاز داریم. در غیر اینصورت، هرکسی سعی میکند کمی از خانه، خیابان و شهر خود را بیاورد و آن را به بخشی از آشرام تبدیل کند. مردم سعی میکنند هوسها و خیالهایشان، علایق و سلیقههایشان را مطرح کنند. تقریباً هرکسی که میآید سعی میکند بر آشرام تاثیر بگذارد. بعضی درباره انجام دادن یا داشتن چیزها به یک روش خاص سوال میکنند - بقیه فقط آن را انجام میدهند. رد کردن مودبانه و یا گاهی مخالفت صریح با خواستِ آنها آسان نیست. هدف آشرام حفظ فضایی است که به یک هدف اختصاص داده شده است.
هرجایی که زندگی میکنید، نیاز است فضا را به شکلی نگه دارید که تامینکنندهی هدف شما برای زندگی باشد. فضای خصوصی شما باید منعکس کنندهی جایی باشد که میخواهید به آن برسید، نه شیوههای اجباری زندگی دیگران. این خیلی مهم است؛ تا وقتی که به جایی برسید که حتی اگر به جهنم هم بروید، دستنخورده بیرون بیایید. در حال حاضر، شما میتوانید خیلی تحت تاثیر قرار بگیرید. خودتان را خیلی دست بالا نگیرید.
ایجاد همنشینان مناسب
ایجاد فضای مناسب - و درصورت لزوم دوری از تاثیرات منفی - برای رشد شما بسیار اهمیت دارد. این موضوع فقط مربوط به اجتناب از افراد معتاد به مواد مخدر نیست، بلکه درمورد هر نوعی از رفتار اجباری شدید است. مردم به رفتارهای اجباری خود پایبند هستند. اگر به زندگی بسیاری از خانوادههای به اصطلاح «نرمال» نگاه کنید - «نرمال» به این معنا که بچهها معتاد به مواد مخدر نیستند، شوهر الکلی نیست و زن معتاد به خرید نیست - نحوه زندگیشان کاملاً ضد آگاهی هست. اگر بتوانید آنها را تغییر دهید، عالی است. اگر نمیتوانید آنها را تغییر دهید، بهترین کار فاصله گرفتن از آنهاست. تقریباً برای همه انسانها، نوع همنشینانی که دارند، زندگی آنها را شکل میدهد. میزان آن ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد، اما قطعاً خیلی از چیزها را تعیین میکند.
شاید در حال حاضر، اینکه با چه کسانی همنشین هستم برای من تفاوتی نداشته باشد. اما همنشینان که در گذشته با آنها بودهام قطعاً تعیین کرده که امروز چه کسی باشم. اگر آن موقع همنشینان مناسبی نداشتم، مطمئناً الان اوضاع برایم خیلی متفاوت بود. آنچه آن موقع برای من تعیینکننده بود، امروز برای شما تعیینکننده است. برای رشد شما بسیار مهم است که یا همنشینان مناسبی ایجاد کنید و یا تصمیم بگیرید که با همنشینان نامناسب نباشید.


